1. Понятие за догматика и догматическо богословиеДогматическото богословие или догматиката като наука има за предмет християнските догмати.
Думата
"догмат" (δόγμα), в противоположност на δόξα — мълва, слух, неустановено мнение, означава
положение, определение, твърдо установило се, истинско, задължително.
Във ФилософиятаТози термин най-напред е употребяван във философията и означавал
авторитетно мнение на философ, признавано за истина от самия него или от неговите последователи, т. е. това, което сега се именува
основен принцип на някоя философска система или философски идеал на някоя философска школа.
В правотоТози термин се среша и в гражданското право. Там означава
разпореждания на върховнатавласт, които имат силата на задължителен за всички закон.
Така напр. Ксенофонт с думата δόγμα обозначавал онова разпореждане на висшето началство, което било задължително за всички военачалници и войници; Херодиан пък с тая дума обозначавал решение на сената, задължително за целия римски народ. В същия смисъл се употребява тая дума и в Стария и Новия Завет. Например в книгата на пророк Даниил думата δόγμα означава ту царски указ или заповед, които трябва безусловно, незабавно да се изпълнят (Дан. 2: 9, 10 и 13), ту държавен или царски закон, който трябва да бъде постоянно жизнено правило за всеки член на държавата (Дан. 6: 8,15). В Новия Завет, у св. евангелист Лука (2:1) с думата δόγμα се нарича указът на кесар Август за преброяването, който бил задължителен за цялото население на Римската империя. В Деян.ап. (17: 7) δόγματα са именувани заповедите на кесаря.
В религиятаТози термин нерядко са употребявали и в областта на религията, за да обозначат
основните положения на вярата, на религията. Например Цицерон и някои св. отци (св. Григорий Нисийски) именуват догмати основните положения на езическите религии. В Свещеното Писание — Стария и Новия Завет — също се употребява разглежданият термин. В Посланиетодо ефесяни (2: 15) четем:
„С плътта Си унищожи враждата, а с учението (έν δόγμασιν) — закона на заповедите“, а в Посланието до колосяни:
„Христос заличи с учението (δόγμασιν) съществуващото за нас ръкописание“ (2: 14).
Според някои тълкуватели тук под догмати се разбират
истините или, по-точно, идеалите на Христовото учение, които заменили старозаветния Мойсеев закон. При първичната степен на развитие човечеството възприема и съзнава правдата Божия като закон на заповедите — повеления, правила и запрещения, поради което у него преобладава законническата (номистична) праведност. Новозаветната правда Божия е изразена не в закон на заповедите, а в качеството на идеалите, които съответстват на богоподобната природа на човека, водят към изпълнение и осъществяване на правдата Божия и доставят вътрешно удовлетворение и блаженство.
С други думи, християнските догмати са идеали, чието оделотворяване се съпровожда с чувство на вътрешно блаженство. Според други тълкуватели в посочените места от посланията на св. ап. Павел под догмати се разбират предписанията на старозаветния закон: законът на заповедите, изложен в догмати, т. е. обредовите постановления, които имали принудителен характер (ср. Кол. 2: 20) и които Христос обезсилил.
В Деяния на светите Апостоли догмати са наименувани
определенията на Йерусалимския апостолски събор (16: 4), които, съставени от Църквата под ръководството на Св. Дух, били задължителни за всички нейни членове. Заслужава особено внимание формулата на съборните определения:
„Угодно бе на Светия Дух и нам“ (Деян. 15: 28).
Християнският догмат е истина, получила значимост, авторитет за вярващите не само от Дух Свети, от Откровението, но и от вярното Нему съзнание на Църквата, изразено на събор (нам). Вселенската Църква като "стълб и крепило на истината“ (1 Тим. 3: 15), по силата на своята незаблудимост, придава на догмата в съзнанието на вярващите гаранция за неговото божествено достойнство.Освен това добавката „нам" показва, че християнските догмати не са нещо външно, формално за приемащите ги, а са тяхно вътрешно притежание; самите хора прекарват откритите от Бога истини през своето съзнание, полагат всички свои сили за разкриването и изясняването им, а тъй също и за опитното им преживяване.
Ето защо догматът е истина богочовешка. Не е достатъчно, следователно, само да изповядваме формулировките на догматите; необходимо е да сближим, да сродим със съдържанието им целия си дух, да преживеем догмата като наша мисъл и чувство, да имаме дълбокото убеждение в неговата истинност и божественост.
И тъй, известна истина на вярата, макар и да се съдържа в Откровението, може да се издигне до степен на догмат само ако й бъде признато догматическо значение от Вселенската църква. Църквата, разбира се, не създава догматите, а ги извлича от Божественото Откровение и ги обявява за неизменни и общозадължителни истини. Затова трябва да се прави разлика между догмат и богословско мнение. Последното може да съдържа в себе си истина, да се съгласува с Откровението. Обаче независимо от неговото съответствие на истината и от умствените и нравствени качества на лицето, от което е формулирано като резултат на самостойна човешка мисъл, то не може да бъде задължителна истина. Признаците — богооткровеност, църковност, общозадължителност - ние извличаме, анализирайки формулата на определенията на Апостолския събор. Но с тях не се изчерпва сегашното понятие за догматите.
Догматите имат още един признак —
"сотириологичност": т.е. сочат пътищата към спасение. Докато определенията за църковната дисциплина се именуват канони (κανόνες), то догматите се отнасят към областта на вярата;
те са истини от теоретически, съзерцателен характер и определят учението за Бога и Неговото отношение към света и човека. В такъв смисъл думата догмат се среща най-напред у св. Кирил Йерусалимски и у св. Григорий Нисийски — δόγμα της πίστεως. Св. Григорий Богослов, св. Василий Велики, св. Йоан Златоуст под догмати разбират християнското вероучение и правят разлика между догматите на вярата и правилата за дейност.
Св. Викентий Лерински отъждествява догмата с църковното вероучение. На вселенските събори думата "догмат" (δόγμα) се употребявала за означаване само на
ония теоретически истини, които се отнасят към областта на християнското вероучение. Но думата догмат се употребявала в Църквата не само да означи истините на вярата — за разлика от другите християнски истини (нравствени истини, канони и др.), а да се подчертае и особеният им характер като
истини несъмнени, безспорни и неизменни.
На вселенските събори с думата догмати означавали истините на вярата и тези истини обявявали за неизменни и непоклатими.Обобщавайки всичко казано, можем да дадем следното
определение на догматите: догматите са теоретически (или умозрителни, съзерцателни) богооткровени истини, определяни и преподавани от Църквата като неизменни и задължителни за всички вярващи норми или правила на вярата, водещи към спасение.Със систематичното и научно изучаване, излагане и осветляване на догматите се занимава науката догматическо богословие.
2. Особеност на догматиката като наукаКато всяка наука, така и догматикта има своите характерни особености. Тя:
1) не е само наука за вярата или за истините на вярата;
2) тя освен това разкрива тези истини на вярата и истините, приети на вяра.
Тогава, когато философията например, за изходен пункт на своите изследвания поставя съмнението във всичко,
догматиката изхожда от вярата. Философия, която изхожда от вярата, е такова вътрешно противоречие, каквото е догматика, която е създадена по пътя на разума.
Ние признаваме, че е възможно научно познание на християнските истини и без вяра. Но такова познание, такова философстване за християнството, дори когато то съвпада с определенията на Църквата, още не е догматика. Догматическото познание е неотделимо от личното отношение към християнската истина. Необходима е:
1) не само обикновена любов, симпатия, каквато има всеки учен и философ към предмета на своите занятия и изследвания,
2) а лично преживяване на християнските истини.
Необходимо е тези истини да бъдат усвоени не само с познаващия ум, но и с вярващото сърце, т. е. с цялостния дух.
Ясно е, че придобиването на такова познание всецяло се обуславя от нравственото състояние на човека. Като главно условие за такова познание се явява правилната нагласа на познаващия дух, вътрешният стремеж към нравствена висота и пълнота.
Вярващият човек — винаги и навсякъде — от пълнотата на своята вяра се стреми да осмисли съдържанието на вярата си, не за да провери истинността й чрез доводите на логиката и данните на разума, да търси, тъй да се каже, външна опора на своята вяра, а за да приближи догматите към човешкия разум, понеже човек не може да живее иначе, освен с цялостния живот на своя дух. Разумното усвояване на догматите се изисква от самата
„жива вяра“, тъй като е невъзможно да предположим, че вярващият не мисли за предмета на своята вяра и не знае в какво той вярва. В този смисъл говори Апостолът:
„Чрез вяра проумяваме" (Евр. 11:3).
Християнското богопознание е синтез на вярата и разума и всички християни трябва да възрастват в познанието и разбирането на Божественото Откровение, достигайки единството на вярата и познанието (Ефес. 4: 13, 16). Затова, макар мнозина от най-древни времена да са противопоставяли понятията наука и вяра, догматиката като наука винаги е разрешавала и ще разрешава научно своите задачи за тези, които живеят и мислят в духа на християнството.3. Научно изложение на догматитеНякои отхвърлят разсъдъчното изучаване и научното излагане на догматите, понеже то уж убивало благочестивите наченки на религиозния живот, пораждало равнодушие към вярата и дори водело към отричането й. Като единствено средство за богопознание те признават вътрешния религиозен опит, при който човек осезателно познава божествената истина.
В подобни разсъждения е правилна само общата мисъл, че в религията теоретическата вяра, изповедната вяра не трябва да се отделя от опитната, дейната вяра. Но нима, наистина, съвсем не бива да размишляваме за божествените предмети, а е достатъчно само да ги усещаме и чувстваме? Не е ли все едно да се каже: достатъчно е да усещаш слънцето и да се наслаждаваш на неговата светлина и топлина, а физическите и астрономическите теории за слънцето и слънчевата система не са потребни? Разбира се, те не са нужни за тези, които нямат научен интерес. Щом човек притежава способност и потребност за мислене, той по необходимост трябва да мисли за предметите на своята вяра. Резултат от това мислене е науката „богословие“. Нагласата на човешкия дух е такава, че мисълта възприема вътрешните усещания, преработва ги по свои закони и ги предлага в редица отвлечени положения. Тези положения трябва да бъдат близки до сърцето на тези, които са проникнати от църковния живот и разбрано да му говорят.
Християнската вяра, безспорно трябва да бъде съгрята и наситена от чувството, но тя трябва да бъде и обоснована, и оправдана, и систематизирана от мисълта или идеята за Бога. А това е в обсега на теоретическото учение за Бога.Източник:https://lovedoc.org/embed/dogmatichesko-bogoslovie