Автор Тема: Пасха ( Песах)  (Прочетена 28196 пъти)

Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #15 -: април 14, 2017, 18:32:40 pm »
iolanta дадох ти стихове в който пределно ясно се казва, какви са нещата които трябва да спазваме(Деяния 15, 22-29). В тях няма заповеди за празници.

:104: НО ...ако няма заповеди за празници, то вие ЗАЩО ПРАЗНУВАТЕ ДВА, И ТО ЗАПОВЯДАНИ ОТ ЧОВЕЦИ ??
Въведени са от човеци и Великден и Рождество.ЗАЩО ги празнувате, щом нямало заповеди за празници?

Празнуваме Рождество Христово и Великден от РАДОСТ И ЛЮБОВ КЪМ ХРИСТОС, така както са се радвали и в Новия Завет, а не защото някой ни е заповядал.


Лука 2
10 Ангелът им каза: „Не бойте се; ето благовестя ви голяма радост, предназначена за всички хора.
11 Защото днес в града на Давид ви се роди Спасител, който е Христос Господ.

Лука 24
40 Като каза това, Исус им показа ръцете и нозете си.
41 Но учениците му от радост и изумление още не можеха да повярват.

п.п.
Мир, любов, правда и радост! Това е  :102: :110: :111:

Неактивен iolanta

  • Участник
  • **
  • Публикации: 68
  • Пол: Жена
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #16 -: април 14, 2017, 21:21:30 pm »


Празнуваме Рождество Христово и Великден от РАДОСТ И ЛЮБОВ КЪМ ХРИСТОС, така както са се радвали и в Новия Завет, а не защото някой ни е заповядал.


Алекс , ако се върнеш на самата публикация , ще забележиш, че Великден и въведен през 325г . Дотогава християните не са празнували Великден.
Сега нека кажа от кого е въведен тоя празник Великден .
Предложен е на Никейския събр , който се е състоял в Никея през 325г, свикан от император Константин I Велики, чието пълно име е
Флавий Валериус Аврелиус Константин. Гласуван е и е въведен за по-голямо удобство. Даже когато е направил това, не е бил кръстен във вода. Той се кръщава във вода мноооого късно, почти на смъртен одър.
Това е истината , за съжаление.

Ето затова пише в книга на пророк Данаил следното:
Даниил 7:25
Той ще говори думи против Всевишния, ...., и ще замисли да промени времена и закони;

Възкресението е редно да се празнува всеки ден, но не това е важно пред Бога. Той е Бог, за Него възкресението е нещо обикновено.

Но ние сме Божии синове и дъщери, благодарение на ЖЕРТВАТА Му. Която е Пасхална ЖЕРТВА. Всички уж казваме ,че Той е Пасхалния агнец...казал ни е да вспомняме Смъртта и Жертвата Му-но християните кой знае защо не слушат, макар постоянно да повтарят, че това е Пасхална ЖЕРТВА за тях.

Но явно човешките доктрини са много силни, направо непреодолими.

Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #17 -: април 15, 2017, 10:12:01 am »


Празнуваме Рождество Христово и Великден от РАДОСТ И ЛЮБОВ КЪМ ХРИСТОС, така както са се радвали и в Новия Завет, а не защото някой ни е заповядал.


Алекс , ако се върнеш на самата публикация , ще забележиш, че Великден и въведен през 325г . Дотогава християните не са празнували Великден.
Сега нека кажа от кого е въведен тоя празник Великден .
Предложен е на Никейския събр , който се е състоял в Никея през 325г, свикан от император Константин I Велики, чието пълно име е
Флавий Валериус Аврелиус Константин. Гласуван е и е въведен за по-голямо удобство. Даже когато е направил това, не е бил кръстен във вода. Той се кръщава във вода мноооого късно, почти на смъртен одър.
Това е истината , за съжаление.

Ето затова пише в книга на пророк Данаил следното:
Даниил 7:25
Той ще говори думи против Всевишния, ...., и ще замисли да промени времена и закони;

Възкресението е редно да се празнува всеки ден, но не това е важно пред Бога. Той е Бог, за Него възкресението е нещо обикновено.

Но ние сме Божии синове и дъщери, благодарение на ЖЕРТВАТА Му. Която е Пасхална ЖЕРТВА. Всички уж казваме ,че Той е Пасхалния агнец...казал ни е да вспомняме Смъртта и Жертвата Му-но християните кой знае защо не слушат, макар постоянно да повтарят, че това е Пасхална ЖЕРТВА за тях.

Но явно човешките доктрини са много силни, направо непреодолими.

Казах ти защо празнуваме християните, ако някой празнува защото му е заповядано негов си проблем.

Никейския събор е бил свикан поради многото ереси, които започнали да завладявали църквата по онова време. Решенията в него са били взети от светите хора, които са били водени от Светия Дух, както и апостолите в първия събор след които изпратиха писмото до повярвалите езичници за които писах вече в темата.
Едно от решенията на никейския събор е официалното празнуване на Великден. Като забележи Великден не заменя еврейската Пасха, а е друг празник, който повечето християни вече са празнували, но не е бил официален за всички хора.


Между другото не виждам нищо лошо, от въвеждането на Великден като празник.
Нашите управляващи си нямат нищо общо с християнската вяра, но Великден е един от големите празници в България. С празнуването му всяка година се напомня на всички хора за ФАКТА, че Христос възкръсна. На този празник много невярващи хора са отворени и се интересуват от християнската вяра.

Даниил 7:25 изобщо няма общо с темата!

Цитат
Но ние сме Божии синове и дъщери, благодарение на ЖЕРТВАТА Му. Която е Пасхална ЖЕРТВА. Всички уж казваме ,че Той е Пасхалния агнец...казал ни е да вспомняме Смъртта и Жертвата Му-но християните кой знае защо не слушат, макар постоянно да повтарят, че това е Пасхална ЖЕРТВА за тях.

Но явно човешките доктрини са много силни, направо непреодолими.

Ми празнувай си Пасха, никой не е забранил нито е заменил с друг празник.
Но празнувай и Великден, който е християнски празник и произлиза от радостта на християните. Това че някой го е прогласил, като официален празник нека да не те спира. :110:

Неактивен messianic

  • Група месияни
  • ******
  • Публикации: 84
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #18 -: април 16, 2017, 07:51:42 am »
здравейте,

съвсем накратко и аз да кажа нещо по темата.
прочетох отгоре-отгоре написаното досега, защото в момента нямам много време.

според мен и йоланта и другите говорите отчасти истина, отчасти нещо, което не е точно истина.

поради липса на време, тук ще пиша, и то доста накратко, само за думите на апостол павел, че в помазаника/христос/ няма евреин и езичник.

според мен, от много хора не се разбира какво точно казва апостолът с тези думи.

може да се докаже от написаното от самия павел, че като казва, че няма евреин и езичник в помазаника той има предвид, че няма разлика между тях що се отнася до правото да получим опрощение, спасение и вечен живот, но иначе между тях има разлика в редица други отношения и след като повярват.

така например, павел казва и това, че в помазаника няма мъж и жена. това "няма мъж и жена" означава ли, че с повярването в благовестието се премахват напълно разликите между половете и техните роли в тялото на помазаника? категорично не, защото сам павел прави разлика на редица места в своите послания между вярващия мъж и вярващата жена и между техните роли в тялото на помазаника /църквата/ .

ето защо, много стихове, които се посочват обикновено при такива спорове, се посочват без да се разбира реално какво се казва с тях.

има още много какво да се каже по въпросите в тази тема, но сега просто нямам време да пиша повече.

а на йоланта казвам (с известно закъснение) за празника на безквасните хлябове /мацот/, който започна преди наколко дни: хаг самéах! (сиреч: весел празник!)




« Последна редакция: април 16, 2017, 08:51:01 am от messianic »

Неактивен iolanta

  • Участник
  • **
  • Публикации: 68
  • Пол: Жена
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #19 -: април 16, 2017, 15:13:12 pm »


а на йоланта казвам (с известно закъснение) за празника на безквасните хлябове /мацот/, който започна преди наколко дни: хаг самéах! (сиреч: весел празник!)

Хаг Мацот самеах, messianic !
Барух Ашем к'вод малхуто ле олам ваед ! Амен
( Благословено да е Името и царството Му во веки веков!)
Изкажи се за Пасха и за Великден, моля ...когато имаш време.
« Последна редакция: април 17, 2017, 10:27:28 am от stani hristianin »

Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #20 -: април 21, 2017, 21:07:59 pm »
Цитат
1 Коринтяни 5
7 Очистете стария квас, за да бъдете ново тесто, тъй като сте безквасни; защото и Христос, нашата Пасха, беше заклан за нас.
8 Затова нека празнуваме – не със стар квас, нито с квас от злоба и нечестие, а с безквасни хлябове от искреност и истина.

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #21 -: април 30, 2017, 20:00:31 pm »

Знаят ли повечето християни какво е това Пасха?

Предполагаемо, знаят.

Не празнуват Божиите истински празници, понеже така са учени.

Юдейската ПАСХА(Песах) според българската Уикипедия може да е това, но християнската Пасха според руската Вкипедия е:
 - https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D1%81%D1%85%D0%B0
По-долу ще дам превод от руски със съкращения, а цитати от други интернет източници ще слагам в големи скоби и ще посочвам съответния линк към тях. Стиховете от Библията, които не са посочени в текста също ще поставям в големи скоби, за да се знае, че са добавени от мен. 

Светлото Христово Въскресение – най-древният и най-важният християнски празник. Уставен е в чест на Възкресението на Иисуса Христа – център на цялата библейска история и фундамент на цялото християнско учение. В православието основното положение на празника се отразява от думите „празник на празниците и тържество на тържествата”

С еврейската дума Пéсах се означава юдейската Пасха. Тя е свързана с думата пасáх (минал, преминал през), което напомня за това, че Всевишният е минал през еврейския дом, унищожавайки първородните на Египет (Изх.12:29). Арамейското название на празника, което звучи като писха, навлязло в гръцкия език, после преминало в латинския и в последствие се разпространило сред европейските езици.

Старозаветната Пасха се празнувала за спомен от изхода на еврейския народ от египетското робство. В християнството названието на празника придобило друго значение – „преминаването от смърт към живот, от земята към небето”, т.е. както Бог освободил евреите от египетското робство, така и християните се освобождават от робството на греха, чрез смъртта и въскресението на Иисус Христос.

Именно на тайната вечеря Иисус Христос произнесъл думите и извършил действията, които променили смисъла на празника. Иисус станал пасхалната жертва и в резултат старозаветната Пасха се превръща в Пасха на новия Агнец, заклан заради очистването на хората веднъж завинаги, а новата пасхална трапеза става Евхаристията.

Новото разбиране за пасхалната жертва се отразява добре от думите на ап. Павел:

"... защото Христос, Пасхата наша, биде заклан за нас." (1 Кор.6:7).

И повярвалите езичници, наричащи себе си християни, следва да празнуват "извеждането си от Египет" с празника Пасха, така както Бог заповяда за Божия народ. Но те кой знае защо смятат, че с Господната вечеря -са изпълнили тоя празник , вместо това празнуват Великден-един абсолютно незаповядван от Бог празник.

Никъде не е и споменато в Библията ,че тоя празник, както всичките 7 Божии, може да бъде или ще бъде подменян с някой друг или ще бъде тотално отменен. Никъде няма даже помен от такава мисъл.

След Петдесетница християните започнали да извършват първото богослужение Евхаристията, посветена на възпоменанието за смъртта на Иисус Христос. Литургията се извършвала като Тайната Вечеря – Пасха на страданията, свързана с Кръстната смърт. Така Пасхата станала първия и главен християнски празник, обуславящ както богослужебния устав на Църквата, така и вероучителната страна на християнството.

[И тъй, като имаме велик Първосвещеник, Който е преминал през небесата, Иисуса, Сина Божий нека се държим о вероизповеданието... нека дръзновено пристъпваме към престола на благодатта, за да получим милост и да намерим благодат за благовременна помощ... Защото, промени ли се свещенството, става нужда да се промени и законът. Евр.4:14-7:12 "...защото Христос, Пасхата наша, биде заклан за нас."(1 Кор.6:7).]


Въпросите ми сега са :
По кое изчисление празнуват християните?
 Риторичен е , знае се по кое -на Малкия рог, а не по Божиите разпоредби).

Кой празник празнуват? Пасха ...или пролетно слънцестоене (Асирту, Ищар, Астарта)?

В някои ранни източници се говори за ежеседмично празнуване: петък бил ден на пост и скърби за възпоменание на Христовите страдания (книгата „Пастир“ на Ерм; III,V:1), а неделята – ден на радост („De corona mil” на Тертулиан, гл. 3).

През I в., в малоазийските църкви, особено юдео-християните, отбелязвали празника ежегодно заедно с юдейската Пасха – 14 нисан, тъй като и юдеите и християните очаквали в този ден пришествието на Месията (Блажения Йероним, тълкуване на Мат.25:6). Някои църкви пренесли празника на първата неделя след юдейската Пасха, както и Иисус Христос бил разпънат в деня на Пасхата и възкръснал в деня след съботата, т.е. в неделя. Вече през II в. се празнувало ежегодно така във всички Църкви. В същото време някои християни пазели т.нар. „пасхален пост”, който продължавал някъде едно денонощие, другаде две денонощия, а някъде 40 часа. В съчиненията на ранните християнски писатели (в посланието на св. Ириней, епископ Лионски до Виктор I, папа Римски по повод споровете за празнуването на Пасха; в „Слово за Пасхата” на Мелитон Сардикийски; в творенията на Аполинарий Йераполски, Климент Александрийски, св. Иполит Римски) има сведения и за ежегодното празнуване деня на кръстната смърт и Въскресението Христово. От техните съчинения се вижда, че първоначално, особено с поста до възкръсната нощ, се отбелязват страданията и смъртта на Христос като „Пасха кръстна”, която съвпадала с еврейската Пасха. След нея се отбелязвало Възкресението Христово като Пасха на радост или „Пасха възкръсна”.

Скоро възникнал т.нар. „пасхален спор” между Рим и църквите в Мала Азия. Християните от малоазийските църкви, наречени четиринадесетници или квартодецимани държали строго обичая Пасха да се празнува на 14 ден на месец нисан. Запада не изпитвал влиянието на юдео-християнството и приел Пасха да се празнува в първата неделя след еврейската Пасха, изчислявайки последната като първото пълнолуние след деня на пролетното равноденствие.


Искам в заключение да ви покажа едни факти:

1. "Епископа на Йерусалимската общност Поликрап Ефески, който се падал деветия епископ, след Йаков, брат Господен ( който  Йаков е бил председател на Йерусалимския събор от 1-ви век, описан в Деяния), писал в 190г след Христос, следното:
Строго съблюдаваме този празник Песах, така както е разпоредено в Писанието. Не се отклоняваме от разпореденото и нищо не дбавяме. Всички ученици празнуваме в 14-тия ден на Нисан, както е разпоредено в Евангелието."
Тук искам да поясня нещо: не е записано за Пасха в Евангелието, а разпоредбите са дадени в Левит. Но това за епископа се явява Евангелие- Блага вест.А Благовестието било следното: Дойде Месия, чакания от Израил Месия, Той спазваше всичко, така както беше разпоредено. Стана Жертвата по закона -за нас. Нищо не е престъпвал по Закона Божий и ние правим така, както Той показа.

През 155 г. Поликарп, епископ Смирненски, посетил епископ Аникет Римски за установяване съвместното празнуване на Пасха, но без резултат. По-късно, през 190-192 г., римският епископ Виктор настоявал на съборите в Палестина, Понт, Галия, Александрия и Коринт малоазийските християни да се откажат от обичая си и изисквал от останалите църкви да прекъснат общението си с тях.

 [Малко по-късно Виктор Римски искал да разпространи своята практика върху малоазийците, но когато последните, с Поликарп Ефески, начело, се отказали, той щял да ги отлъчва от общение, обаче срещнал еди­нодушно църковно несъчувствие и трябвало да отстъпи, като оставил всичко по прежнему. http://dostoinoest.com/bg/prv-kal/2010-01-18-14-41-28/93-7]

Св. Ириней Лионски бил против отлъчването на малоазийците с довода, че разликите във формалностите не бива да заплашват единството на Църквата.

[Относно благовестието нека видим какво наистина казва св. ап. Павел:
Напомням ви, братя, Евангелието, което ви благовестих, ...че Христос умря за греховете ни, според Писанията, че Той бе погребан и че на третия ден възкръсна, според Писанията, ...Понеже, както смъртта дойде чрез човека, тъй и възкресението от мъртви дойде чрез Човека (1 Кор.15:1-21).

[Тук някои може да не се досетят каква е връзката между празнуването на Пасха и благовестието и защо аз обръщам внимание на това. Всъщност точно тук се крие разковничето в статията на Йоланта. От стиховете в посланието на ап. Павел до Коринтяните виждаме, че благовестието отново завършва с християнската Пасха, както още в началото бе отбелязано, че тя е центъра на цялото християнско учение. Изобщо в цялата глава (от 12 стих) до края ап. Павел говори за възкресението и, ако тя трябва да се озаглави, то бих направил това със стих 21, което отново напълно кореспондира с цитата в началото от Уикипедия: "...както Бог освободил евреите от египетското робство, така и християните се освобождават от робството на греха, чрез смъртта и въскресението на Иисус Христос." Защо богословите на това юдействащо учение (за това по- късно в друг пост), щом като познават толкова добре църковната история не дадат примера на Виктор Римски от 155 г., като заедно с него споменат и св. Ириней Лионски, а вместо това дава за пример точно Поликарп Ефески, който за малко да бъде отлъчен, ако не било поставено на първо място единството на църквата? И защо с думите: "Нищо не е престъпвал по Закона Божий и ние правим така, както Той показа" ни се вменява, че благовестието се състои в това да не преставаме да изпълняваме Закона и че Иисус точно за това е дошъл, за да ни го напомни, като е дал личен пример?! Сякаш между Новия Завет и Стария няма никаква разлика и Новия завет ни е даден за разясняване на Стария, за да го изпълняваме още по-добре!!!]

Следва продължение...
« Последна редакция: април 30, 2017, 20:22:19 pm от Някой си »

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #22 -: април 30, 2017, 20:04:49 pm »
Продължение...

Алекс , ако се върнеш на самата публикация , ще забележиш, че Великден и въведен през 325г . Дотогава християните не са празнували Великден.
Сега нека кажа от кого е въведен тоя празник Великден .
Предложен е на Никейския събр , който се е състоял в Никея през 325г, свикан от император Константин I Велики,

Ето затова пише в книга на пророк Данаил следното:
Даниил 7:25
Той ще говори думи против Всевишния, ...., и ще замисли да промени времена и закони;

Възкресението е редно да се празнува всеки ден, но не това е важно пред Бога. Той е Бог, за Него възкресението е нещо обикновено.

Но явно човешките доктрини са много силни, направо непреодолими.

Даниил 7:25 изобщо няма общо с темата!

[Алекс, Даниил 7:25 има общо с темата и сега ще обясня какво е то. Това, което ни се предлага в поста на Йоланта се нарича месиански юдаизъм, който е секта на юдаизма, а не на християнството. Тази секта приема Новия Завет само за да се опита да утвърди чрез него още по-добре Стария. Тя също така, освен юдейската Пасха, спазва и съботата - та нали е заповядана в Мойсеевия закон. Общото на Даниил 7:25 с темата за Пасхата е, че времето за нейното празнуване е променено от 14 нисан на първата неделя след него. А общото между адвентизма и месианския юдаизъм е, че и двете представляват учения на юдействащи християни.]

[Една от откровените лъжи на адвентизма е, че император Константин Велики през 4 век направил неделята празник на християните в империята, понеже тя била "денят на слънцето". Безогледна и антиисторична лъжа, която всеки атеист-историк (като непредубеден в спора) ще отхвърли. Все едно да кажем, че едва сега, като си отиде комунизмът и държавата направи Великден официален празник за всички граждани, християните са започнали да празнуват Възкресение Христово. Същото нещо прави и Константин през 4 век - той просто заповядва празника на християните да стане празник в цялата империя. Тоест за всички, включително и за езичниците. Какво по-силно доказателство, че големият празник за християните е бил неделя, Господният ден, от този акт на императора? Ако християните са празнували в събота, то без съмнение Константин е щял да направи съботата официален празник в империята.
https://dveri.bg/xk4w]

Въпросът за единното празнуване деня на Пасха от целия християнски ойкумен (от старогръцки – обитаема земя, вселена, моя бележка) бил разгледан на свикания през 325 г. събор на епископите в Никея (днешния град Изник в Турция – м.б.), впоседствие наречен Първи Вселенски. На събора било взето решение деня за празнуване да се съгласува между общините и е осъдена практиката съгласуването с еврейската дата, съвпадаща с равноденствието.

„Като стана въпрос за светлия ден Пасха, при всеобщо съгласие бе прието за целесъобразно, щото този празник да се празнува от всички в един и същи ден навсякъде... И наистина, всичко показва за извънредно недостойно обстоятелството, че при празнуването на това свято тържество ние трябва да се придържаме към обичаите на юдеите...”

Както съобщава историкът, епископ и участник на събора Евсевий Кесарийски в книгата „За живота на блажения василевс Константин” всички епископи не само че приели Символа на вярата, но и се подписали за празнуването на Пасха в едно и също време.

Глава 14. Единогласно определение на Събора относно Вярата и (празнуването на) Пасха:
"За съответното изповедание на Вярата спасителното празнуване на Пасха трябва да се извършва от всички по едно и също време. Затова се направи общо постановление и се утвърди с подписите на всеки от присъстващите. Приключвайки тези дела василевсът (Константин Велики) каза, че сега той удържал втора попеда над врага на Църквата и затова извърши победно посвещение на празненството на Бога."

Евсевий Кесарийски, цитирайки думите на император Константин Велики, привежда и аргументите, от които са се ръководили отците на Първия Вселенски събор за такова решение:

"Ние, разбира се, няма да търпим нашата Пасха да се празнува в годината два пъти. И така, благоразумно да размислим ваше преподобие, колко неприятно и неприлично е по едно и също време едни да постят, а други да пируват, и след Пасха едни да празнуват, а други да постят. Затова божественият Промисъл благоволи това да бъде поправено и установено да се прави по един начин, за което, мисля, всички ще се съгласят."

Денят на Пасха бил избран на първата неделя след първото пълнолуние, който настъпва не по-рано от пролетното равноденствие (датата на равноденствието по Юлианския календар). Александрийският епископ трябвало да изчисли този ден и предварително да го събщи в Рим, за да се осигури един ден за празнуване. Но след известно време престанал да го съобщава и Изтока и Рим започнали да празнуват Пасха всеки по свое изчисление в различни дни. В Александрия били създадени пасхални таблици – пасхален календар, позволяващ да се определи дата на Пасха за дълъг период напред. На тази основа бил приет 19-годишен лунно-слънчев цикъл, а за дата на пролетното равноденствие е приет 21 март. През VI-VIII  в. тази Пасхалия била приета от западната църква.

Определението на Първия Вселенски събор за Пасхата станало основа за църковния устав. Поместният Антиохийски събор през 341 г. в своето първо правило изисквал строго спазване решението на Първия Вселенски събор за деня на празнуване на Пасха, поради страх от отлъчване от Църквата и загубване на свещеническия сан.

Свидетелства от IV в. показват, че кръстната Пасха и възкресната Пасха били установени в едно и също време както на Запад, така и на Изток. Празнуването на кръстната Пасха предшествало празнуването на възкресната Пасха като всяка продължавала седмица преди и след пасхалното възкресение. Едва в V в. названието Пасха станало общоприето за обозначаване празника Възкресение Христово. Впоследствие денят Пасха започнал да се очертава все по-ясно в богослужебен план, за което получил названието „царя на дните”.

Средновековие и Ново време

През VI в. Римската църква приела източната пасхалия  (календарна таблица за изчисляване датата на великденските и други подвижни празници според пролетното равноденствие и първото пролетно пълнолуние http://diak.ortox.ru/kalendar/view/id/1105007 - м.б.).
Но в продължение на почти 500 години след Никейския събор Пасха се празнувала по различни пасхалии. Александрийската пасхалия се използвала в целия християнски свят до края на XVI в. повече от 800 години. Източната или Александрийската пасхалия е построена на четири ограничение, изложени от Матей Властар.

„Четири ограничения са заложени в нашата Пасха, които трябва да се съблюдават. Две от тях утвърждават 7-о Апостолско правило (епископ, презвитер или дякон, който празнува светия ден на пасхата преди пролетното равноденствие наедно с иудеи, да се низвергне от свещен чин – м.б.) и две са получили начало от неписаното Предание. Първо – ние сме длъжни да извършваме Пасха след пролетното равноденствие; второ – да я извършваме не в един ден с юдеите; трето – не просто след равноденствието, но първото пълнолуние след равноденствието; четвърто – и след пълнолунието не иначе, а в първия ден на седмицата според юдейската система. Затова, за да се спазват еднакво от мъдри и прости тези четири ограничения, и за да празнуват християните Пасха по цялата вселена по едно и също време, без да има никакв необходимост от астрономическ изчисления, - отците съставиха и предадоха на Църкваа канон, без да се нарушават споменатите ограничения.”

През 1582 г. в Римо-католическата Църква папа Григорий XIII въвел нова Пасхалия, наречена григорианска. Вследствие изменението на Пасхалията се изменил и целия календар. В същата година папата отпратил послание към патриарх Йеремия с предложение да приеме новия григориански календар и новата григорианска пасхалия. През 1583 г. патриарх Йеремия свикал голям поместен събор на източните патриарси, на който предали на анатема не само съставителя на григорианската пасхалия, но и на григорианския календар.

„Който не следва обичаите на Църквата и онова, което са заповядали седемте свети Вселенски събора за светата Пасха и месецослова (църковен календар с дните в памет на светиите и годишния кръг от църковни празници – м.б.), а желае да следва григорианската пасхалия и месецослов, който заедно с безбожните астрономи се противи на светите събори и иска да ги промени и обезсили – да бъде анатема.”

В резултат от реформата на пасхалията католическата Пасха често се празнува по-рано от юдейската или в един ден с нея и изпреварва православната Пасха в някои години с повече от месец.

Съвременност

През 1923 г. Константинополския патриарх Мелетий IV (Метаксакис) провел т.нар. „Всеправославно” съвещание с участието на представители от Еладската (Гръцката – м.б.), Румънската и Сръбската православни църкви, на което бил приет новоюлианския календар, още по-точен от григорианския и съвпадащ с него до 2800 г. Източните църкви осъдили това решение, а Александрийската провела Поместен събор, постановявайки че от въвеждането на новия календар няма никаква необходимост. В Руската и Сръбската църкви след опитите да се промени календара, се върнали на предишния поради опасността от възникване на смут сред народа.

През март 1924 г. към новия стил преминали Константинополската (вече при Григорий VII) и Еладската църкви. Румънската църква приела „новоюлианския” календар на 1 октомври 1924 г. Възмущението на духовенството и народа от нововъведенията на Мелетий го принудили да напусне Константинополския престол на 20 септември 1923 г. На 20 май 1926 г. Мелетий станал папа и патриарх на Александрийската църква, където въпреки първото прието съборно решение въвел новия календар. В Гръцката църква станал голям църковен разкол, неразрешен и до ден днешен. Образували са се няколко самостоятелни старокалендарни гръцки Синода.

На Всеправославното съвещание през 1948 г. в Москва било решено Пасха и всички подвижни празници да се празнуват от всички Православни църкви съгласно Александрийската пасхалия и юлианския календар, а неподвижните – по този, по който се ръководи дадената Църква. Същата година към новоюлианския календар преминала Антиохийската църква.

Днес юлианския календар изцяло се използва само от Руската, Йерусалимската, Грузинската, Сръбската и Синайската православни църкви, също и Атон. През 2014 г. към юлианския календар премина Полската църква. Финландската православна църква изцяло премина към григорианския календар. Останалите поместни православни църкви празнуват Пасха и другите подвижни празници по юлианския календар, а Рождество и другите неподвижни празници – по григорианския календар. Във Великобритания „Пасхалния акт” през 1928 г., постановявал за дата на Пасха да бъде първата неделя след втората събота на април, но постановлението не влязло в сила. През 1997 г. в Алепо (Сирия) Всемирният съвет на църквите предложил в слънчевия календар да се фиксира деня на Пасха (също втората неделя на април) или да се утвърди еднообразна Пасхалия за целия християнски свят, изхождайки от астрономическите изисквания. Реформата била определена за 2001 г., но не била приета от всички членове на Съвета.

Край на превода от руската Уикипедия!

[
В заключение нещо интересно:

В годината на Христовите страдания 14-ти нисан е бил в петък. В четвъртък, 13-ти нисан, вечерта Спасителят извършил със Своите ученици Тайната вечеря. Това била юдейската пасха според Моисеевия закон (ср. Лук. 22:1-15), която Христос извършил първо, за да изпълни старозаветния закон, понеже Той дошъл да го изпълни, а не да го наруши (Мат. 5:17), и второ, за да извърши последната старозаветна пасха и да установи новозаветната Пасха – тайнството на Своите Тяло и Кръв. Същата нощ Христос бил заловен в Гетсиманската градина и отведен на съд пред първосвещениците.

А кога юдеите празнували пасхата?

По свидетелството на св. ев. Йоан, в „петък пред пасха“ (Иоан. 19:14) рано сутринта юдеите отвели Христа при Пилат, но „не влязоха в преторията, за да се не осквернят, та да могат да ядат пасхата“ (Иоан. 18:28). Следователно те щели да празнуват пасха в събота, 15-ти нисан, „защото оная събота беше велик ден“ (Иоан. 19:31), т.е. пасха, а пасхалното агне да ядат в петък вечерта, когато пасхата според Моисеевия закон вече била минала. По изяснението на св. Йоан Златоуст, първосвещениците и фарисеите тогава нарушили Моисеевия закон и преместили пасхата от петък в събота, за да могат да извършат убийството на Христа.
http://www.orthclass.com/zapr/5kal/3lunk.htm]
« Последна редакция: април 30, 2017, 20:14:07 pm от Някой си »

Неактивен messianic

  • Група месияни
  • ******
  • Публикации: 84
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #23 -: април 30, 2017, 20:40:49 pm »
имам четири въпроса към теб, някой си:

1 сигурен ли си, че всичко, което си копи-пействал и написал по-горе, е абсолютно вярно?
2 смяташ ли, че си посочил реалната причина, поради която от най-ранни времена християните в мала азия са пазели пасха както е според библейската дата, тоест на 14-тия ден от първия лунен месец, а не както е според променената в 4-ти век дата?
3 защо смяташ, че хора, които не са доказани апостоли и пророци, имат правото да променят смисъла на дадена библейска дума като й дават смисъл, който тя няма в библията?
4 ти считаш ли себе си за духовно новороден християнин и ако да, как повярва в бога и в неговия син иисус христос? какво е твоето свидетелство?
« Последна редакция: април 30, 2017, 20:46:24 pm от messianic »

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #24 -: април 30, 2017, 21:18:29 pm »
Месианик, ще ти отговоря на въпросите само, ако обещаеш да отговориш след това и ти на един мой въпрос само с ДА или НЕ, без никакви други допълнително прибавени букви към тях.
Ето и въпросът ми: Иисус Христос Бог ли е?

Сега само кажи дали обещаваш да отговориш на въпроса ми точно по начина, по който го изисквам и ако е ДА, започни да обмисляш отговора си, докато отговоря на твоите въпроси.

Неактивен messianic

  • Група месияни
  • ******
  • Публикации: 84
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #25 -: април 30, 2017, 21:23:32 pm »
Месианик, ще ти отговоря на въпросите само, ако обещаеш да отговориш след това и ти на един мой въпрос само с ДА или НЕ, без никакви други допълнително прибавени букви към тях.
Ето и въпросът ми: Иисус Христос Бог ли е?

Сега само кажи дали обещаваш да отговориш на въпроса ми точно по начина, по който го изисквам и ако е ДА, започни да обмисляш отговора си, докато отговоря на твоите въпроси.

отговарям ти още преди да си ми отговорил: да.

а сега се надявам да си верен на думата си и ти да ми отговориш.
« Последна редакция: април 30, 2017, 21:27:16 pm от messianic »

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #26 -: април 30, 2017, 21:55:11 pm »
имам четири въпроса към теб, някой си:

1 сигурен ли си, че всичко, което си копи-пействал и написал по-горе, е абсолютно вярно?

Сигурен съм. Освен ако под "абсолютно" нямаш предвид някоя неточност в "буквата", която реално не променя общия смисъл на това, което съм искал да кажа, а именно, че Юдейската (или еврейската) пасха е коренно различно нещо от Християнската пасха.

2 смяташ ли, че си посочил реалната причина, поради която от най-ранни времена християните в мала азия са пазели пасха както е според библейската дата, тоест на 14-тия ден от първия лунен месец, а не както е според променената в 4-ти век дата?

Ако под християни, пазещи 14-ти нисан имаш предвид юдействащи християни, да - смятам че съм посочил реалната причина, поради която са пазели Юдейската пасха. И дата за празнуване на Християнската пасха е силно да се каже, че е променена в 4-ти век. Просто тогава през 325 г. на Първия Вселенски събор е официално приета. Иначе много по-рано християните са започнали да я отделят от юдеите.

3 защо смяташ, че хора, които не са доказани апостоли и пророци, имат правото да променят смисъла на дадена библейска дума като й дават смисъл, който тя няма в библията?

Мисля, достатъчно и ясно се вижда от приведените стихове от Новия Завет, че светите отци по време на светите събори, са били водени от Светия Дух и правилно са посочили смисъла на Християнската пасха.

4 ти считаш ли себе си за духовно новороден християнин и ако да, как повярва в бога и в неговия син иисус христос? какво е твоето свидетелство?

Считам се за духовно новороден. Повярвах от обстоятелствата, стекли се в течение на моя живот, но в момента все още не искам да разкривам това.
« Последна редакция: април 30, 2017, 21:57:57 pm от Някой си »

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #27 -: април 30, 2017, 22:55:38 pm »
Ще се наложи да направя специална тема за да се изяснят нещата!
Някой доста те е заблудил.

Месианският юдаизъм е общо название на група юдейски секти, приемащи някои догми на християнството. Последователите на християнския юдаизъм често се наричат месиански евреи. Движението първоначално е възникнало през 1809 г. в Лондон, когато Моше Розен основава най-голямата секта на месианския юдаизъм – Движение „Хинени” или „Евреи за Иисуса”.

Вероучението на християнския юдаизъм се основава на Библията, в т.ч. и на Новия Завет (понятието „Евангелие” в месианския юдаизъм обикновено не се употребява, то се заменя от „Свещено Писание”). Догматиката на движението като цяло е близка до протестантската и повечето от догматите на християнството се приемат практически без изменение. Признава се ролята на Иисус Христос като Месия, приема се полужението за изкуплението от Него на греховете и Неговото въскресение. Месианските евреи считат, че техният народ и до сега си остава богоизбран и твърдят че християнството дължи съществуването си на тях. Привържениците на месианския юдаизъм се придържат към много положения типични за юдаизма., например, те спазват съответните забрани за храната, отбелязват юдейските празници (в частност Йом Кипур) и се стараят да съхранят националните черти в бита си. Много християнски имена и понятия са преведени от тях на иврит, например, Иисус Христос се нарича Йешуа Ха Машиах.

Култовата практика на месианския юдаизъм е сходна с баптистката или методистката, макар и да си имат някои особености. В частност, службата се провежда от равини, въпреки че функциите им са близки до тези на  протестантските презвитери. Акцентът по време на служба неизменно пада върху изключителната роля на еврейския народ.

Към момента месианският юдаизъм е разделен на няколко секти, най-голямата от които е „Евреи за Иисус”, наброяваща около 300 хил. Души и е представена в болшинството от страните в света. Най-голямо разпространение на движението е получило в САЩ и в страните от Южна Америка. Сектата води агитация и сред нееврейското население, в т.ч. и в Русия, където понастоящем наброява 2 хил. Човека, а нейните последователи според националността си са предимно руснаци. Общини на месианските евреи има в Москва, Санкт-Петербург, Нижни Новгород и в някои други големи градове на Русия.
http://etnolog.ru/religion.php?id=221

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #28 -: април 30, 2017, 23:28:05 pm »
Не сте ли чели също така в Библията, че хора от езическите народи, чрез повярване в еврейския Месия , Когото Бог създаде от Самия Себе си, се присаждат като клони на Маслината Исраел ( Израил) и стават част от нея ( тоест Израил)?

вече има друг белег, по който Бог разпознава своите си- Светия Дух.

Това, което знам за последователите на месианския юдаизъм е, че те нарушават догмата за Светата Троица. Според тях Бог се явява последователно (не в едно и също време) в три лица, т.е. веднъж като Отец, друг път като Син и трети път като Свети Дух, т.е. тяхното изповедание е строго монотеистично в лицето на Яхве.

В случая ставаме свидетели, че даже Синът се смята за творение на Яхве, каквито сме и ние, а Светия Дух е наречен белег. Изглежда понятието за Светата Троица е доста размито.

В Символа на вярата на църквата се казва:


1. Вярвам в един Бог Отец...
2.  И в един Господ Иисус Христос, ... , роден, несътворен, ...
8. И в Духа Светаго, Господа, ... , Който от Отца изхожда, ...
http://www.pravoslavieto.com/molitvoslov/molitvi/symvol_veruju.htm

Че Иисус Христос е роден на много места в Библията го пише, но ми се иска да покажа къде пише за Светия Дух, че изхожда от Отца:

А кога дойде Утешителят, Когото Аз ще ви пратя от Отца, Духът на истината, Който изхожда от Отца, Той ще свидетелствува за Мене; (Йоан.15:26)

« Последна редакция: април 30, 2017, 23:30:17 pm от Някой си »

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Пасха ( Песах)
« Отговор #29 -: май 01, 2017, 01:30:21 am »
Няма нужда да се колят жертви, да се дават обреци, според закона, както някои учели че трябвало да се изпълнява всичко точно.
Но ..Десетте Божи заповеди си остават!

Адвентистите, както и всички останали юдействащи учения, като месианския юдаизъм, имат в основата си следното учение:

Стария и Новия Завет се считат за една книга, без да се прави разлика между тях. Навсякъде където пише Закон (включително в Новия Завет) се има предвид Мойсеевия закон и където пише заповеди, се има предвид 10-те Божи заповеди. Адвентистите, въпреки Лук.16:16, по много хитър начин разделят Мойсеевият закон на две части - на церемониален и морален. Церемониалния закон бил жертвената система - принасянето на животни в жертва на Бога, а моралният закон (в едно видео в ютуб на Уолтър Файт даже гледах, че и този закон е разделен на семеен, здравен (диетите на Елена Уайт) и някакъв друг, който вече съм забравил) - 10-те Божии заповеди. Според това учение в двата стиха на Кол.2:14 и Еф.2:15 се имало предвид церемониалния закон. По този начин извращават смисъла на тези стихове и затвърждават още повече отменената вече с Новия Завет "буква" на Мойсеевия закон.
За повече подробности относно адвентната измама със Закона вижте тук:
http://www.cyberspaceministry.org/Lessons/Truth/Lesson30/bul-p30.html

Същият почерк на юдео-християнско учение виждаме и в месианския юдаизъм, където в поста на Йоланта се казва, че "няма нужда да се колят животни, но десетте Божии заповеди си оставали."

Между другото, ако решите да отворите сайта, който ви дадох за лукавото разделяне на Мойсеевия закон на две, най-отгоре ще прочетете - "Нашата мисия: Откровение 14:6-12". Всъщност на тази част от Откровението им е построено учението за "Тройната ангелска вест".