Никъде не съм казвал, че римокатолическата църква не се е развивала без светската власт, писах, че православната се е отделила от римокатолическата БЛАГОДАРЕНИЕ на светската власт, а всички други дръзнели да се отделят преди това са били смазвани от църквата.
Когато кажеш, че родителите на Иван са по-добри от родителите на Мария, защото му купуват шоколад, не следва ли че родителите на Мария не ѝ купуват шоколад?! Ето какво написа ти:
1. Всеки който има различни вярвания от тези на "ЦЪРКВАТА"(католическата) е в грешка, защото както ти сам написа църквата е безпогрешна.
...................
2. Православието не е първото отделяне от Католическата църква има много други преди вас, по онова време католиците са ги наричали еретици. Разликата е че православието има подкрепата на светската власт, която е имала нужда от църква за своята пълна независимост. Отделянето на православната църква от католическата е свързано с политика и власт.
3. Първоначалните разлики във вярата са били незначителни и дълго време двете църкви са поддържали добри отношения. С времето разликите ставали все по големи най-големите според мен са "иконите",...
4. Има още много неща, които са против божието слово за които православните имат дълги обяснения и никаква Библейска подкрепа.
Това са историческите факти.
1. Най-напред заяви, че католическата църква е безпогрешна, като визираше Римокатолическата църква според нейното настоящо име, а не според значението на термина
"католичност"2. После започваш с първата
разлика за притежание на светска и политическа власт от страна на православието.
3. На трето място посочваш
най-голямата разлика - иконите
Първо ти обясних, че
"католичност" не е име, а термин и е синоним на
съборност и
вселенкост . Даже ако трябва да бъдем по-прецизни най-правилната дума е
"католичност", защото по-късната славянската дума
съборност не може да изрази напълно смисъла, който се влага в
"католичността". Също има разлика и между значенията на думите
съборност и
вселенкост , но нека не стигаме чак толкова далече. Да се върнем на въпроса. Въпреки че
"католичност" не е име, а термин не е грешка да се използва и за име. Затова Православната църква също се нарича католическа, както и ранната църква.
Ето защо за разлики в имената не може да се говори, но може да се говори за това състояние на една от двете църкваи, което отговаря на понятието "католичност".После ти обясних, че във Византия е "
имало периоди на "симфония" между Църква и държава, но те са били кратки в сравнение с цялата християнска история, защото никоя идеология (философия) не може да търпи редом до нея друга философия, различна от нейната. И това е основен (и исторически доказан) принцип, който всеки, имащ себе си за образован и разумен трябва да разбира, без много да му се обяснява от някой друг." В темата ми
"Лъжеученията на римокатолицизма" на първо място съм посочил "
политическото съществуване и структура на Ватикана с министерства, бюрокрация и банки", а на пето - "
притежаването и на светска власт от папата". Като вземем предвид този основен принцип, за който ти споменавам вече втори път и факта, че Ватиканът притежава политическа структура, а папата - светска власт, то следва да си направим извода за какво християнство може да става въпрос в Римокатолическата "църква" и какво според твоите думи е "нейното великото поръчение да занесе благовестието до всички краища на земята, като прави изключително много евангилизаторски мисии по целия свят"!!!
Относно великото поръчение, съжалявам но е така. Католиците правят много евангилизаторски пътувания по целия свят, за разлика от православните, които почти не мърдат от изтока.
Брат Сашо, "благовестието" на Римокатолическата "църква", за което говориш, се изразява с думи като "любов", "милосърдие", "състрадание" и се състои в пропаганда и прозелитизъм (подмяна на християнството с хуманизъм) в страните, които си е набелязала. Моето лично мнение е, че именно политическата структура и светската власт на папизма са причина за възникване на протестантизма, който вижда в него желание за преследване на земни блага във вид на продажба на индулгенции. Но както писах в темата си
"https://stani-hristianin.com/forum/index.php/topic,226.0.html" протестантизмът е другата крайност на католицизма. Те преследват една и съща цел, нямаща нищо общо с християнството: основаване на Небесното царство на Земята. В резултат възниква Контрареформацията. Ето защо протестантите уличават православието в политическо устройство и светска власт, без да си дават сметка, че безпочвените им обвинения са унаследени от времето на религиозните войни (Контрареформацията) през XVI и XII в., асоциирайки Католическата църква с Православната. Едно е Византийския император да престане да застава на страната на еретиците с цел запазване правата и достойнствата на Византийското царство и Цариградската Църква, съвсем друго е самата Римокатолическата "църква" да съсредоточава в себе си и духовната, и светската власт в лицето на папата. Ако брат Петър си беше направил труда да изследва всичко това, за което сега ти говоря брат Сашо, щеше да обърне внимание, че не патриархът, а именно византийският император Алексий I Комнин (1081-1118) е осъдил и изгорил на клада водача на богомилите Василий Врач заедно с дванадесетте му апостоли и нямаше да ми зададе въпроса: "
Да се гордеете, че вашите православни предшественици са убийци ли, които с византийското си лицемерие изгориха публично на кладата Василий Врач виден водач на богомилите?" Източната църква осъжда еретиците и техните ереси на Съборите чрез произнасяне на анатеми върху тях, а Западната "църква" възстановява Инквизицията и Йезуитския орден по време на Контрареформацията и осъжда еретиците, чрез изтезания и изгаряне на клада. Но да се върнем на нашата тема. Дори и да предположим, че Православната църква има връзка с политиката и подкрепата на светската власт (което въобще не е вярно), то за какви
разлики с Католическата църква може да се говори, когато тя притежава напълно политическа организация в лицето на Ватикана и светската власт в лицето на папата?
На трето място стои също толкова абсурдното ти и противоречиво твое изказване, че най-голямата разлика между "безпогрешната" Римокатолическа църква и Православната църква са иконите. Вярно че има разлика в иконите, но за разлика от протестантизма тя не се състои в отсъствието им от католицизма поради ереста на иконоборчеството, появила се около 727 г. при император Лъв III Исаврянин (714-741), а се състои в преминаването от иконография в портретна живопис в началото на Възраждането във Флоренция през XIV в. Това също е много интересен момент в историята на християнската Църква, защото както Православието възтържествува в ІХ век на Изток след окончателната победа над иконоборството, като тържество на победата над всички ереси, така и появата на религиозната живопис на Запад е знак за унищожаването на християнството там с възтържествуването на хуманизма. Тази "разлика" също съм я посочил в темата си
"Лъжеученията на римокатолицизма" под номер 20: "статуи и осветскостено религиозно изкуство вместо православна иконография". Хуманизмът точно в това се изразява: в осветскостяване на
християнската култура. Но ти брат Сашо едва ли си имал пред вид тази
разлика в иконите.
За такава разлика в иконите във вид на протестантско иконоборчество и дума не може да става, още повече когато именно папата има голям принос в защитата на иконопочитанието на Седмия Вселенски събор.Не може да се каже, че православната църква е безпогрешна в решенията си, ако искаш ще направя една тема "Грешките на православните" и ще видиш на колко точки не отговаряте според Библията.
Ами искам, направи! Даже когато съставях двете теми за лъжеученията на римокатолицизма и протестантизма мислех да ти го предложа това. Само че нека темата "Грешките на православните" да не бъде според Библията, а според "гласа" на Църквата, пък било този глас и протестантски. Мисля стана ясно вече, че принципа "
Sola Scriptura" за тълкуване на Писанието е неправилен. Моля те по възможност да не излагаш неофициални заучени протестантски фрази и твърдения, а да се обосноваваш ясно и изчерпателно с цитиране на много и разнообразни източници. Така ще покажеш, че не ни даваш твоите собствени мнения или нечие друго единично, но ще ги направиш легитимни като ни докажеш единството им в Духа, Който е тълкувателя на Писанието.
Не се плаша от създаването на такава тема, която ще подложи на преглед православието, защото чрез нея ще дадеш възможност то само да се обоснове пред всички непредубедени и четящи този форум. Напротив, притеснявам се че няма да успееш да я създадеш достатъчно провокативна, така че то да се докаже още веднъж.