Автор Тема: Критерий за правилно разбиране на Писанието  (Прочетена 8402 пъти)

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Повод за създаването на настоящата тема е тази тема, която е достъпна само за регистрирани потребители!

Критерий за правилно разбиране на Писанието е общият принцип: истинския смисъл на Писанието се открива в Преданието.

- Единственият извор на нашата вяра е Божественото Откровение;

- Божествено Откровение се съдържа в Свещеното Писание и Свещеното Предание;

- Двете са равностойни;

- По време Свещеното Предание предхожда Свещеното Писание. Господ Иисус Христос не е оставил нищо писмено;

- Казаното и извършеното от Иисуса Христа и от Неговите апостоли, което не влязло в Свещеното Писание, било възприето и запазено от църковното съзнание като неизменно правило на вярата. Постепенно то кристализирало в писмени паметници, появили се след времето на светите апостоли.

Писмени паметници, в които се съдържа Свещеното Предание, са:

а) Древните кръщални символи от първите три века, които били изработени от отделните християнски общини както на Изток, така и на Запад. Макар по форма те да не били напълно еднакви, по съдържание еднакво разкривали църковното учение, апостолската вяра. По-късно тяхното съдържание легнало в основата на изработения от първите два вселенски събора Символ на вярата, който има за Църквата неизменно значение и непреходна стойност.

б) Правила на светите апостоли. Те не са написани от самите апостоли, но в тях е отразена църковната практика от апостолско време, и това им придава особена ценност. Тяхното съдържание е дало отражение и върху правилата, изработени на поместни събори преди Първия вселенски събор (325 г.).

в) Вероопределенията и правилата на вселенските събори и на тези поместни събори, чийто авторитет е признат от Шестия вселенски събор. Както при догматическите формулировки, така и при каноническите определения отците на църковните събори се основавали не само на Свещеното Писание, но и на Свещеното Предание.

г) Древните литургически текстове, някои от които са от времето на апостолите. В много от тях се разкриват верови истини като например за Св. Троица, за боговъплъщението и изкуплението, за приснодевството на Божията Майка, за благодатта и други.

д) Древните църковни истории. В някои от тях са запазени предания от времето на св. апостоли, които съдържат вярата на древната Църква. Такива са например преданията за канона на свещените книги на Стария и Новия Завет.

е) Творенията на светите отци и учители на Църквата. В много от тях са дадени правилни изяснения на истините на вярата, както тя е била изповядана още от апостолско време. Някои от св. отци са оставили и системни изповедания на вярата, напр. св. Григорий Неокесарийски, св. Атанасий Велики, св. Василий Велики и други.

Сами по себе си изброените писмени паметници не са Божествено Откровение. Но те са сигурно ръководство за правилното изясняване и разбиране на Откровението. Те са свидетелство, глас или съзнание на Църквата още от времето на Христа и апостолите.

Също така Православната църква различава две предания:
1. Свещено или Апостолско предание
2. Така нареченото Църковно предание.

Църковно предание се е развивало на основата на Апостолското Предание и е в тясна връзка с него, но там са намерили място и много устни предания и местни църковни обичаи и др., които не са задължителни за Църквата като цяло, ако не са в съгласие с духа на Свещеното Предание. Често мнозина приемат за Свещеното Предание много от онова, което е проникнало в Църквата като обичай.

Как Църквата може да отдели истинското Свещ. Предание от "скверни и бабешки басни" (1Тим. 4:7)? - Св. апостол Павел съветва: "Всичко изпитвайте, о доброто се дръжте" (1Сол. 5:21). Като се държи о доброто, Църквата в нейната пълнота определя Свещеното Предание.

Признаците на Свещеното Предание, по които Църквата го отделя от неапостолските предания, са:

1. вътрешни
- да няма в него вътрешно противоречие, т.е. да е съгласно с известното вече и несъмнено предание;
- да е съгласно във всичко със Свещеното Писание, защото изворът и на едното, и на другото е един - Сам Бог.

2. външни
- неговата древност, т.е. да води своето начало от времето на св. апостоли. Те организирали първите християнски общини в духа на Преданието. След апостолите това предание следвали апостолските мъже, а след тях - отците и учителите на църквата от II век насетне.
- неговата всеобщност - т.е. да е прието от цялата Църква.

Най-важният критерий и ръководител при определяне достоверността на Свещеното Предание обаче всякогае бил Св. Дух, "Духът на истината" (Йоан 15:26), Който пребъдва в Църквата. Всяко предаване на която и да е истина на вярата предполага благодатното й съобщаване от Св.Дух. Приемането на богооткровената истина, а заедно с това и различаването на истинското Предание от лъжливото също е възможно само под ръководството на Св.Дух, защото "никой не може да нарече Иисуса Господ, освен чрез Духа Светаго"(1 Кор. 12:3). Това непосредствено въздействие и ръководство на Св.Дух върху пълнотата на Църквата е изразено още на Апостолския събор (51 г.) с думите: "Угодно бе на Св.Духа и нам" (Деян. 15:28). Следователно въздействието и ръководството на Св.Дух е достатъчна гаранция, че Църквата, представена в пълнота на съборите, е могла безпогрешно да реши кое е истинското Свещено Предание.

Източник:
Православен катехизис, Синодално издателство, София 1991, стр. 15; 20-23.
« Последна редакция: април 19, 2018, 18:31:57 pm от Някой си »

Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #1 -: април 19, 2018, 23:43:18 pm »
Определено най-големия критерий за разбирането на писанието е Светия Дух!

Йоан 16:13
А когато дойде Той, Духът на истината, Той ще ви упъти към пълната истина. Защото няма да говори от Себе Си, а ще говори, каквото чуе, и ще ви възвестява бъдещето.


Интересния въпрос тук е как да сме сигурни, че ни упътва Светия Дух и разбираме правилно писанията?

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #2 -: април 20, 2018, 00:53:37 am »
Интересния въпрос тук е как да сме сигурни, че ни упътва Светия Дух и разбираме правилно писанията?

Целта на темата ми е именно да отговоря точно на този въпрос. И аз съм го направил.

Критерий за правилно разбиране на Писанието е общият принцип: истинския смисъл на Писанието се открива в Преданието.
................................
Признаците на Свещеното Предание, по които Църквата го отделя от неапостолските предания, са:
..............................
2. външни
...............................
- неговата всеобщност - т.е. да е прието от цялата Църква.

Бедата на протестантизма е че отхвърля Преданието. Както писах вече не може да съществува такъв принцип Писанието да тълкува себе си. Поради тази причина е неизбежно протестантизмът да не си създаде собствено предание. Още в момента в който е провъзгласил неговия първи основен принцип Sola Scriptura, с това той вече си е създал свое предание. Този принцип заедно с останалите два основни принципа: само чрез вяра и премахването на църковната йерархия и свещенството са гръбнака на протестантското предание. Всички впоследствие догмати, намиращи се в символичните книги са развити на основата на тези три принципа и оформят цялостен облик на протестантското предание.

Към настоящия момент най-удобното и лесно решение е да се цитира от някой авторитет основната мисъл, която се използва при изразяването на мненията. Нищо че православното учение се счита от някои за "скверни и бабешки басни". Какво пречи да се цитира протестантския глас? Ако това стане практика, нивото на форума ще се вдигне поне с 10 пункта, защото ще ни принуди да изследваме и оттам ще започнем да се доближавате все повече до истините на християнската вяра. Наясно съм колко време изисква и колко е трудно да се напише един качествен пост. Но по-добре ли е да създаваш нови учения, като говориш от себе си и с това да навличаш осъждение върху си? Не е нужно постовете ти да бъдат изцяло "копи-пейст" на твоя авторитет или пък цитати на цели глави и книги от Библията. Всеки е свободен да изрази своето мнение със свои думи, но нека то да е в съответствие с учението на църквата, респ. с нейната всеобщност.


Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #3 -: април 20, 2018, 09:30:56 am »
Според мен отците на църквата в първите 300 години са изяснили всичко относно словото.

Днес има много неща приети от цялата църква, които не са от Светия Дух.

Един пример от православната църква, който го има и в темата "Добавки в църквата, на кого са нужни?":

https://www.vbox7.com/play:e83ebe47

Как е възможно икона да бие хора и това да се приема, че е от Бог? :113:

А какво да кажем за "чудодейните икони" пред, които хората се прекланят?  :104:

Според теб от Бог ли са тези неща само, защото цялата църква се е съгласила с това и е смятала, че Свети Дух ги е напътствал?


Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #4 -: април 21, 2018, 05:33:49 am »
Днес има много неща приети от цялата църква, които не са от Светия Дух.
....................................
Според теб от Бог ли са тези неща само, защото цялата църква се е съгласила с това и е смятала, че Свети Дух ги е напътствал?

Не съм толкова смел колкото теб да заявя твърдо, че тези неща не са от Бога. Моята църква ме е поучила нито да приемам, нито да отхвърлям прибързано и без да изпитвам такива явления, за да не похуля Светия Дух.

А сега малко по-конкретно по въпроса. Виж какво съм писал:

Също така Православната църква различава две предания:
1. Свещено или Апостолско предание
2. Така нареченото Църковно предание.

Често мнозина приемат за Свещеното Предание много от онова, което е проникнало в Църквата като обичай.[/b]

Сега като на малките деца ще ти задам два въпроса с по два възможни отговора, от които ти да си избереш един за верен:

1. Църковната традиция (обичай), показан ни на клипа в с. Свирачи се отнася до:
а) Свещеното предание
б) Църковното предание

2. Настоящата тема е относно критерия за правилно разбиране на Писанието според:
а) Свещеното предание и признаците по които да го отличаваме от църковното предание
б) Църковното предание

Не ми се сърди, ама се чудя кое от двете е: наистина ли не се разбира какво пиша в постовете си или целенасочено се стремите да го омаловажите точно защото го разбирате много добре.

Според мен отците на църквата в първите 300 години са изяснили всичко относно словото.

Християнското учение е разкрито напълно през патристичния период от (II до към VIII в.) Той се дели на:
- ранен (II-III в.) и
- класически (IV-V в.)
- заключителен (VI-VIII в.)

През ранния период Ориген (184-253) давал цял християнски мироглед, построен на философска неоплатоническа база. На Петия Вселенски събор в 553 г. Ориген е осъден посмъртно заедно с цялата му богословска система и се предприема съставянето на нова такава. Класическият период е твърде важен за разкриването на християнското учение, за което спомогнало твърде много значителното наследство от ранния период. Заключителния период се характеризира с  борбата с ересите

Класическият и заключителният период обхващат периода на Вселенските събори (IV-VIII в.). Първите два събора се отнасят до триадологията (учението за Троицата - Отец, Син и Свети Дух) и съставен Символа на вярата. Останалите пет събора се отнасят до христология (природата на Иисус Христос като Бог и Човек в една ипостас). Периодът на Вселенските съботи завършва със свикания на 4 март 843 г. поместен събор от императрица Теодора II, на който са потвърдени решенията от Седмия вселенски събор през 787 г., отлъчени са иконоборците от църквата и е въведен празника Тържество на православието или Неделя на православието (първа от Великия пост) за честване на иконопочитанието.

Брат Сашо, всичко това дотук написах, за да ти покажа че от някъде си чел или някой те учил, че "отците на църквата в първите 300 години са изяснили всичко относно словото", защото не е признавал решенията на Вселенските събори, а е предпочитал философската неоплатоническа система на Ориген, която се е използвала през ранния патристичен период.


Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #5 -: април 23, 2018, 09:41:32 am »
Цитат
Сега като на малките деца ще ти задам два въпроса с по два възможни отговора, от които ти да си избереш един за верен:

1. Църковната традиция (обичай), показан ни на клипа в с. Свирачи се отнася до:
а) Свещеното предание
б) Църковното предание

2. Настоящата тема е относно критерия за правилно разбиране на Писанието според:
а) Свещеното предание и признаците по които да го отличаваме от църковното предание
б) Църковното предание

1б,
2a Не разбрах, че за това искаш да пишеш в тази тема.

Благодаря за теста  :102:

Сега един въпрос от мен:
Защо църквата има обичая нямащи нищо общо с Библията?  :113:

За първите 300 години е мое лично мнение, което е основано на това, че все още не е имало сгради наречени църкви, борба за власт в тези сгради и съюз със светската власт. Иначе борбата с ересите и с хората, които вкарват заблуди в църквите, започва още от в началото на благовестието от апостолите и още не е свършила.

Второ Коринтяни 11
12 Но това го правя и ще го правя, за да премахна повода на онези, които търсят повод да изтъкнат, че делото им, с което се хвалят, било като нашето.
13 Те обаче са лъжеапостоли, измамници, които се представят за Христови апостоли.
14 И това не е странно, защото сам Сатаната се преобразява в ангел на светлината.
15 Затова не е нещо особено, ако неговите служители се преобразяват като служители на правдата. Техният край ще бъде според делата им.


Предполага се, че Второ Коринтяни е написано някъде 25 година след Христос. Доста рано Сатана започва да атакува църквата. От горните стихове ясно се разбира, че става въпрос за служения на хора в които се заблуждават вярващите и Павел ги изобличава.

Така и аз усещайки такива служения, благодарение на Светия Дух, ги изобличавам. Не ме интересува какви предания са, нито от коя църква са. "Някой си", някои неща се усещат с Духа. Надявам се в тази тема да бъдеш смел и да изобличиш нечистите неща измислени от хора, които заблуждават вярващите в православните храмове.

Бог да ти дава мъдрост!

п.п.
В тази тема по късно ще опиша критериите, за разбирането на писанието(Библията) водени от Светия Дух. Както сам си написал това е най-важния критерий и си мислих, че това искаш да обясниш, а не за разликите между Свещеното предание и признаците по които да го отличаваме от църковното предание

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #6 -: април 24, 2018, 00:27:47 am »
Брат Сашо, задал си много въпроси, които изискват отделни теми. Ще се опитам да ти отговоря за втори път само на един и, ако ме разбереш, ще отпаднат поне половината от останалите ти въпроси. Ако държиш за отговор на някой от тях създай отделна тема или го задай там, където вече съществува такава.

Надявам се в тази тема да бъдеш смел и да изобличиш нечистите неща измислени от хора, които заблуждават вярващите в православните храмове.

Виж какво пише в православния катехизис:

Църковно предание се е развивало на основата на Апостолското Предание и е в тясна връзка с него, но там са намерили място и много устни предания и местни църковни обичаи и др., които не са задължителни за Църквата като цяло, ако не са в съгласие с духа на Свещеното Предание. Често мнозина приемат за Свещеното Предание много от онова, което е проникнало в Църквата като обичай.

Брат Сашо, кои "нечисти неща измислени от хора, които заблуждават вярващите в православните храмове" искаш да изоблича в тази тема, когато тя се отнася за критерия на тълкуване на Писанието според Свещеното предание? Ако все пак държиш да изобличиш Светата съборна и апостолска църква, вместо да постваш клипове от ютуб, цитирай нещо от писмените паметници и аз няма да имам нищо против да го обсъдим

Писмени паметници, в които се съдържа Свещеното Предание, са:

а) Древните кръщални символи от първите три века.

б) Правила на светите апостоли.

в) Вероопределенията и правилата на вселенските събори.

г) Древните литургически текстове, някои от които са от времето на апостолите.

д) Древните църковни истории.

е) Творенията на светите отци и учители на Църквата.

Сами по себе си изброените писмени паметници не са Божествено Откровение. Но те са сигурно ръководство за правилното изясняване и разбиране на Откровението. Те са свидетелство, глас или съзнание на Църквата още от времето на Христа и апостолите.

От всички изброени, аз ви помолих поне да цитирате учителите, определенията, правилата и догмите на вашата църква. Вие и това не правите. Имате такива определения, решения и догми. Имате си протестантско богословие. Нашето общуване във форума може да бъде много по-резултатно, ако всеки се позовава на свидетелството, гласа или съзнанието на Църквата, а не на себе си. Тогава конфронтацията между нас няма да е личностна, например между Пламен и Алекс, а ще е между различните учения. Въобще, ползите са много големи. Това ще ви принуди да изследвате. Тогава ще видите, че е невъзможно да намерите догмите или някакво систематизирано учение в писмен вид точно на вашата деноминация. Ще започнете да попадате на друга протестантска литература и ще започнете да сравнявате. Ще видите колко неясно и уклончиво е развито протестантското богословие. Как в горното изречение е написано едно твърдение, а в долното точно обратното. Междувременно покрай проблема с литературата ще се наложи да се запознаете и с историята на вашата деноминация. Тогава ще ви станат ясни много неща. И т.н. Това е моята идея, да изследвате, да сравнявате... и в крайна сметка ще видите колко ползотворно ще се окаже всичко това.

Та, Сашо, ако искаш да изобличаваме някакви "нечисти неща" от православното учение, приведи тук нещо, например от творенията на светите отци. Харесай си нещо "нечисто" от светите отци и го приведи тук да го разгледаме - Атанасий Велики, Иларий, Василий Велики, Григорий Богослов, Григорий Ниски, Амброзии, Августин, Теофил, Йоан Златоуст, Кирил, Лъв, Прокъл.... Ако искаш пък си избери някой друг, който не съм споменал тук. Дай да видим кой с какво заблуждава и то според някой протестантски учител, а не според теб. Нека сме конкретни без празни и общи  приказки от рода на "нечисти неща". Само че нека те предупредя предварително да не си губиш времето, защото вашите учители също се ползват от техните творения. Тоест признават Свещеното предание и се възползват от него, а ви учат вие да не го правите и ви натрапват принципа Sola scripura. Поради тая причина те нямат навика да ви разясняват, че Православната църква различава две предания. Обикновено ви говорят само за едно такова и ви го представят за човешки измислици, като по този начин покрай Църковното предание хулят Свещеното!!!!!!!!!!!!

Между другото много ми се иска да кажеш как мислиш: кога е канонизиран Новия завет и как е разкрито напълно християнското учение до III в.? Дали са се ръководели от принципа Sola scriptura? Изобщо замислял ли си се по тези въпроси? Как ти се връзват всички тези неща ако ги вземем едновременно под внимание?

Писмени паметници, в които се съдържа Свещеното Предание, са:

г) Древните литургически текстове, някои от които са от времето на апостолите.

Знаеш ли че първите литургии са на св. ап. Марк и Яков? Яков е бил ръкоположен за епископ на Йерусалим, а съставената от него литургия е отслужвана целогодишно до IX-X в. Тук се отваря темата, за йерархията, свещенството и т.н. Тези факти ги давам само за пример:
https://www.pravoslavie.bg/%D0%A6%D1%8A%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0/%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%BB%D0%B8%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B3%D0%B8%D1%8F/
 
« Последна редакция: април 24, 2018, 01:28:52 am от Някой си »

Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #7 -: април 24, 2018, 09:11:07 am »
Цитат
Брат Сашо, кои "нечисти неща измислени от хора, които заблуждават вярващите в православните храмове"

Ако не знаеш, кои са тези неща ще ти разкажа, но в една друга тема.

Протестантите признават трудовете на отците на църквата, не знам от къде си с мнение, че не ги признават. Още от самото създаване на протестантството ясно са го казали, така пише и в църковната история.

Цариградския Патр. Йоасаф Втори(1522-1565) изпраща във Витенберг дякон Димитрий, да събере сведения за новото учение. След шест месечен престой дякона се завръща с 'Аугсбурското изповедание на вярата', връчено му от Меланхтон основател на Лутеранската църква, придружено с писмо до патриарха. Меланхтон уверява главата на Православната църква, че протестантите признават Свещ. Писания, догматически определения на Вселенските събори и ученията на църковните отци.


Източник: "История на християнството на Балканския полуостров от 15 век до наши дни" Автор - Константин Златев

Ще ти разкажа и за първите 300 години на християните даже и повече в отделна тема и ще видиш, че нямат нищо общо с православието, нито пък с голяма част от днешните протестанти.

Сега мисля да продължа по съществото на тази тема.

Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #8 -: април 27, 2018, 10:30:45 am »
Най-важният критерий и ръководител при определяне достоверността на Свещеното Предание обаче всякогае бил Св. Дух, "Духът на истината" (Йоан 15:26), Който пребъдва в Църквата. Всяко предаване на която и да е истина на вярата предполага благодатното й съобщаване от Св.Дух. Приемането на богооткровената истина, а заедно с това и различаването на истинското Предание от лъжливото също е възможно само под ръководството на Св.Дух, защото "никой не може да нарече Иисуса Господ, освен чрез Духа Светаго"(1 Кор. 12:3). Това непосредствено въздействие и ръководство на Св.Дух върху пълнотата на Църквата е изразено още на Апостолския събор (51 г.) с думите: "Угодно бе на Св.Духа и нам" (Деян. 15:28). Следователно въздействието и ръководството на Св.Дух е достатъчна гаранция, че Църквата, представена в пълнота на съборите, е могла безпогрешно да реши кое е истинското Свещено Предание.

Източник:
Православен катехизис, Синодално издателство, София 1991, стр. 15; 20-23.


За да разбираме правилно Библията, ние трябва да се водим от Светия Дух. Само чрез Него можем да виждаме истините и да изобличаваме лъжите в света.
Ще започна с няколко много важни неща за разбиране на Библията:

1. Трябва да сме повярвали, че Иисус Христос е нашия Господ.


Без истинска вяра в Иисус, лесно ще загубим интерес от четене на Библията. Истинската вяра и любов ни карат да търсим, изследваме и разбираме истината за нашият Господ, който даде живот си  за нас.

2. Трябва да сме се покаяли за греховете си и да сме взели решение да не съгрешавате повече в тях. Борбата срещу греха трябва да е първото и най-важно нещо в живота ни!

Вярващите хора, които се водят от Светия Дух се познават по делата на вярата. Не е възможно да сте водени от Светия Дух в живота си и да нямате делата на вярата. Ако живеете в грях е сигурно, че Светия Дух не е с вас и трудно ще вникнете в Божественото откровение на Библията. По сигурно е да се отвлечете от измамни учения измислени от хора или Сатана, от колкото да виждате истината и да изобличавате лъжливите учения.

3. Трябва да спазваме основните правила за четене и тълкуване на Библията от "Апологетиката" и "Херменевтиката" част от, които сме публикували във форума:
http://stani-hristianin.com/forum/index.php/topic,8.msg18.html#msg18

Без тези основни правила е много вероятно да четем и да не разбирате отделните стихове!


Ако изпълняваме горните точки е ясно, че Христовият Дух на истината е в нас и ще разбираме всичко, както ние е обещано в Библията.
За да сме сигурни, че се водим от Светия Дух трябва да изследваме себе си, за това да ли стоим във вярата: 

Второ Коринтяни 13
2 .... пиша на съгрешилите преди и на всички останали, че когато отново дойда, няма да щадя.
---
5 Изследвайте себе си дали имате вяра. Изпитвайте сами себе си. Нима не разбирате, че Иисус Христос е във вас? Освен ако при изпитанието сте се оказали недостойни.


Ако живеете по този начин дори и да се заблудите в нещо поради незнание или друга причина, бъдете сигурни, че Бог ще изпрати някой и ще ви покаже истината!

Моля Бог да ни закриля и винаги да ни показва истината! Амин!

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #9 -: април 29, 2018, 23:21:40 pm »
Протестантите признават трудовете на отците на църквата, не знам от къде си с мнение, че не ги признават.

Брат Сашо, виж какво съм писал:

Тоест признават Свещеното предание и се възползват от него (вашите учители), а ви учат вие да не го правите и ви натрапват принципа Sola scripura.

Неактивен Пламен

  • Група християни
  • *******
  • Публикации: 852
  • Пол: Мъж
    • Профил
    • Православие
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #10 -: април 30, 2018, 20:44:41 pm »
Ще ти разкажа и за първите 300 години на християните даже и повече в отделна тема и ще видиш, че нямат нищо общо с православието, нито пък с голяма част от днешните протестанти.

Брат Сашо, ще се радвам да ми разкажеш за първите 300 години, защото това ще ни накара и двамата да изследваме. След това и аз ще напиша нещо за това в темата "Граници на историята". Даже ако искаш и ти пиши там по този въпрос.

Относно настоящата тема напълно съм съгласен с теб, че "за да разбираме правилно Библията, ние трябва да се водим от Светия Дух". Нищо по-различно не съм привел тук от Православния катехизис на Синодалното издателство още с първия си пост:

Най-важният критерий и ръководител при определяне достоверността на Свещеното Предание обаче всякога е бил Св. Дух, "Духът на истината" (Йоан 15:26), Който пребъдва в Църквата.

По-късно ще пиша защо тогава има разногласия по този въпрос между православни и протестанти. Ако ти се досещаш също пиши. Засега само ще спомена, че имаме различни представи за това какво означава светец. Според вас всеки може да си тълкува Библията самостоятелно, защото светия е всеки повярвал. По същия начин не се прави разлика между царствено свещенство на миряни и свещенство на свещеници. Между другото последните са ясно разграничени на много места в Библията.
« Последна редакция: април 30, 2018, 20:52:09 pm от Някой си »

Неактивен alex

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 1136
  • Пол: Мъж
    • Профил
Re: Критерий за правилно разбиране на Писанието
« Отговор #11 -: май 02, 2018, 20:21:37 pm »
Протестантите признават трудовете на отците на църквата, не знам от къде си с мнение, че не ги признават.

Брат Сашо, виж какво съм писал:

Тоест признават Свещеното предание и се възползват от него (вашите учители), а ви учат вие да не го правите и ви натрапват принципа Sola scripura.

Не съм сигурен, че не се учи за светите отци в протестантските църкви, ако е така е грешка.



Брат Сашо, ще се радвам да ми разкажеш за първите 300 години, защото това ще ни накара и двамата да изследваме.

Започвам в най-скоро време, ако е рекъл Господ.